


Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
Porucha systému VANOS: príznaky, príčiny, oprava
Čo je VANOS?
VANOS je systém variabilného časovania ventilov vyvinutý spoločnosťou BMW. Zmysel jeho fungovania je analogický s konkurenčnými technológiami, ktoré používajú napríklad Honda (VTEC), Toyota (VVT-i) alebo Mitsubishi (MIVEC). VANOS sa prvýkrát použil v roku 1992 a jeho pôvodným predpokladom bolo riadiť moment otvorenia sacieho ventilu v dvoch stupňoch v závislosti od otáčok motora. VANOS a jeho vplyv na činnosť motora
- Pri nízkych otáčkach motora VANOS oneskoruje otvorenie sacích ventilov, čo umožňuje dosiahnuť nižšie voľnobežné otáčky, a tým aj nižšiu spotrebu paliva .
- Keď sa otáčky motora dosiahnu na strednej úrovni, systém VANOS zmení polohu vačkového hriadeľa, aby urýchlil otvorenie sacích ventilov. Výsledkom je lepšie naplnenie valca zmesou, zvýšený krútiaci moment a znížená toxicita výfukových plynov .
- Najvyššie otáčky motora naopak vyžadujú reset vačkového hriadeľa, aby sa oddialilo otvorenie sacích ventilov. Ovplyvňuje zlepšenie prietoku vsádzky zmesi, ktorá v podmienkach vysokých otáčok naráža na vysoký odpor. Takto sa zvyšuje výkon motora .
- Neskorší vývoj systému VANOS je zdvojnásobenie systému VANOS (od roku 1998), ktoré tiež môže zmeniť prevádzkové vlastnosti výfukových ventilov. Vďaka technologickému pokroku sa navyše moderné regulačné ventily VANOS stali plynulým spôsobom.
Príznaky poškodeného systému VANOS
Systém VANOS by nemal spôsobovať problémy s počtom najazdených kilometrov pod 200 000. km, a preto ho možno v porovnaní s ostatnými mechanickými komponentmi označiť ako odolný. Problém však je, že stav systému VANOS je do značnej miery ovplyvnený intenzitou používania vozidla a starostlivosťou o pravidelný servis. Medzi najčastejšie príznaky nefunkčnosti, a teda zmeny v systéme, patria:
- V počiatočnom štádiu opotrebenia výskyt klepania, ktoré vychádzajú spod kapoty, čo naznačuje vzhľad vôle v systéme.
- Otáčajte voľnobežným kmitaním v dôsledku nesprávneho ovládania ventilu pri nízkych otáčkach.
- Stmievanie alebo dokonca zastavenie motora v prípade odpojenia pred zastavením vozidla.
- Strata krútiaceho momentu je zvlášť zreteľná v rozsahu nízkych a stredných otáčok motora.
- Zobrazenie kontrolnej chyby motora , ktorá po pripojení diagnostického zariadenia naznačuje poškodenie elektromagnetického ventilu VANOS.
Väčšina príznakov zlyhania systému VANOS môže tiež znamenať poruchu iných komponentov. Klepanie sa niekedy interpretuje nesprávne ako poškodenie zavesenia kolies a vlnenie otáčania môže naznačovať poškodenie hriadeľa alebo snímačov hriadeľa alebo problémy s krokovým motorom a podtlakovými hadicami. Z tohto dôvodu stojí za to diagnostikovať poruchy pomocou špecializovaného servisného softvéru (napr. Carsoft alebo INPA) a diagnostického rozhrania určeného pre vozidlá BMW.
Prečítajte si tiež: VANOS - typický problém BMW. Ako zvládnuť?
Čo a prečo sa vo VANOSe najčastejšie rozkladá?
Medzi najmenej odolné prvky systému VANOS patria tesnenia, ktoré sú vystavené vysokým teplotám, ktoré spôsobujú ich lámanie a uvoľňovanie oleja. Mazivo hrá dôležitú úlohu pri zabezpečovaní správnej činnosti systému VANOS. Je to tak preto, lebo olej je vyvíjaný tak, aby vyvíjal tlak na piest hydraulickej riadiacej jednotky. Takto je možné meniť polohu vačkového hriadeľa. Ak olej opustí systém netesnosťami, nie je schopný vyvinúť primeranú prítlačnú silu umožňujúcu správne nastavenie hriadeľa.
Problémy vo VANOSe spôsobuje aj solenoidový ventil, ktorého úlohou je smerovať olej do jedného z dvoch okruhov - zrýchlenia alebo oneskorenia otvárania ventilov. Elektromagnetický ventil v systéme VANOS sa môže zaseknúť v dôsledku mechanického poškodenia alebo nesprávneho ovládania. V prípade tejto podzostavy stojí za to rozhodnúť sa najskôr zmerať napätie, ktorého príliš nízka hodnota priamo naznačuje problémy s napájaním.
Okrem opotrebenia tesniacich krúžkov a solenoidového ventilu spôsobujú príznaky poruchy aj opotrebované ložiská v piestoch a opotrebované koleso premenlivých fáz .
Ako opraviť poškodený VANOS?
V prípade problémov s tesneniami si môžete zvoliť zakúpenie opravnej súpravy vo forme sady krúžkov. Jeho cena sa bude pohybovať od 50 PLN do 500 PLN, čo závisí predovšetkým od typu VANOS a konkrétneho modelu motora.
V prípade poškodenia elektromagnetického ventilu sa ho môžete pokúsiť vyčistiť a ak táto akcia nepomôže, zostáva ho vymeniť za nový . Cena nákupu pôvodného komponentu je asi 750 PLN. Než sa rozhodneme pre nákup, stojí za to starostlivo skontrolovať, či problém spočíva v napájaní ventilu (príliš nízke napätie).
Rozumnou alternatívou je nahradiť celý VANOS použitým, ale repasovaným komponentom . Stojí však za to skontrolovať, aký rozsah prác prešiel regeneráciou a či boli vymenené ložiská piestov, čo zaručuje elimináciu vôle a sprievodného klepania. Ceny za repasované výrobky sa začínajú od 500 PLN vyššie.
Pozri tiež: Výhody a nevýhody repasovaných dielov - ktoré diely stojí za to repasovať?
Ako sa starať o VANOS pre predĺženie jeho životnosti?
Ak sa chcete starať o systém VANOS, stačí pravidelne meniť motorový olej a jeho filter. Pravidelne to znamená každý rok alebo 10 - 15 tisíc. km v závislosti od spôsobu používania vozidla. Rovnako dôležitý je správny výber oleja . Z tohto dôvodu stojí za to riadiť sa pokynmi výrobcu, pretože BMW jasne definuje, ktoré normy by mal olej odporúčaný pre daný typ motora spĺňať.
Pri výbere mazacej kvapaliny je dobré vyskúšať si kúpiť výrobky na báze plne syntetických základových olejov (skontrolujte tiež: Oleje s vysokým obsahom plne syntetických základových olejov ). Medzi nimi stojí za zmienku oleje takých značiek ako: