


Môžete sa kedykoľvek odhlásiť. Zasielame raz za 14 dní.
Prehliadka 15-, 20-ročného auta - na čo si treba dať pozor?
Výmena spotrebného materiálu
Väčšina vodičov si pamätá potrebu pravidelnej výmeny oleja a základných filtrov. Okrem mazacej kvapaliny sa však menia aj ďalšie prevádzkové kvapaliny. Najskôr by ste mali pri kontrole staršieho auta skontrolovať tento problém.
Chladiaca a brzdová kvapalina
Ich stav je možné skontrolovať pomocou glykometra a vodomeru .
Hydraulická kvapalina a prevodovka
Po desiatich a ešte viac pätnástich rokoch tiež stojí za to vyskúšať výmenu hydraulickej kvapaliny alebo kvapaliny mazajúcej prevodovku . Paradoxne veľa výrobcov automobilov upozorňuje, že tieto kvapaliny nevyžadujú servis, treba však pamätať na to, že rovnako ako iné prevádzkové kvapaliny podliehajú procesom starnutia . Po 100 000 km, takže stojí za to ísť do dielne kvôli výmene.
Chladiaca kvapalina v klimatizácii
U starších automobilov je problémom často aj klimatizácia. Existuje teda veľká pravdepodobnosť, že v prípade 15- alebo 20-ročného automobilu, ktorý nemá pravidelný servis, bude potrebné vymeniť chladiacu kvapalinu, ktorá slúži aj ako mazivo . Stav klimatizačného systému by sa mal kontrolovať každý rok, napriek tomu sa veľa vodičov, vedome alebo nie, rozhodne túto službu nevykonávať. Nedbanlivosť spravidla vedie k poškodeniu kompresora klimatizácie a kontaminácii systému mikróbmi, čo poškodzuje zdravie vodiča a cestujúcich.
Prečítajte si tiež: Predlžujú pravidelné kontroly životnosť vozidla?
Kontrola zavesenia kolies a systému riadenia
Pružiny a tlmiče
Po mnohých rokoch jazdy si bude pruženie vyžadovať dôkladnú opravu. Je potrebné skontrolovať stav pružín , či nie sú zlomené alebo silne skorodované . Stopy po ich opotrebovaní sa môžu vyskytnúť asi po 150 tis. km.
Únik oleja z tlmičov je tiež veľmi populárnou chybou , čo bude znamenať potrebu okamžite vymeniť tento komponent. Tlmiče prednej nápravy sa vzdávajú po cca 80 - 120 tis. km. Na druhej strane sú časti zadnej nápravy odolnejšie, pretože zvyčajne pracujú s menším zaťažením. Vďaka tomu sú schopné vydržať najazdené kilometre 150 - 180 tisíc. km.
Kontrola: Kontrola vozidla - ktoré prvky by sa mali vymeniť a ktoré by sa mali skontrolovať v závislosti od počtu najazdených kilometrov
Regály riadenia a prevodové stupne
Je potrebné venovať zvýšenú pozornosť kontrole vôle systému riadenia . U automobilov s veľkým počtom najazdených kilometrov sa objavujú na tyči aj na prevodke riadenia . Prvé z nich sú predmetom výmeny, ktorá sa obvykle koná po cca 50 - 70 tis. km v prípade terminálov a 120 - 150 tis. km vo vzťahu k samotným paliciam. Prevod riadenia je ešte odolnejší, pretože by mal vydržať približne 200 tisíc. km. Za zmienku tiež stojí, že namiesto výmeny sa môžete rozhodnúť pre repasovanie, ktoré je často lacnejším riešením.
Problémy s činnosťou maglownicy sa prejavujú väčšinou stukami alebo inými nežiaducimi zvukmi, ktoré sa vyskytujú pri otáčaní volantom. Jeho službu sa neoplatí zdržiavať, pretože potenciálna porucha môže viesť k nebezpečenstvu na ceste.
Čapy, puzdrá priečneho ramena a ložiská
Bude tiež dobrý nápad skontrolovať stav ostatných komponentov pruženia, ktoré reagujú na vedenie kolies. Po 15 rokoch začnú zlyhávať čapy alebo objímky priečneho ramena , čo vedie k nestabilite vozidla. Ich životnosť zvyčajne nepresahuje 150 - 200 tisíc. km najazdených kilometrov v mestských podmienkach. Po demontáži kolesa môžete tiež overiť stav ložísk , ktoré začínajú hučať, zvyčajne po niekoľkých rokoch prevádzky alebo po dojazde 200 000 km. km.
Pri výmene závesných prvkov za nové stojí za výber z dielov ponúkaných špičkovými značkami, ako napríklad:
- Lemforder ,
- TRW ,
- KYB,
- Monroe.
Pozri tiež: Aké sú riziká jazdy s opotrebovaným pružením?
Čo treba hľadať v brzdovom systéme?
Pri kontrolách by sme sa mali zamerať na komponenty zodpovedné za bezpečnosť jazdy, preto bude dôležité overiť si správnu činnosť brzdového systému. O výmenu podložiek a diskov sa spravidla starajú vodiči, to však nie je všetko.
U starších automobilov sa oplatí skontrolovať aj stav brzdových hadíc, či nie sú popraskané . Netesnosti sa môžu objaviť aj na tesneniach piestov. Na stav týchto komponentov by sa malo obzvlášť pozorne pozerať, ak počet najazdených kilometrov automobilu prekročí 150 000. km.
Pri zadných brzdách sú vodítka strmeňa často nedostatočné , takže podložky nie sú tlačené rovnomerne proti disku. Napodiv môžu piecť po 50 000. km najazdených kilometrov alebo niekoľko rokov prevádzky nenáročnej na údržbu. Je to spôsobené opotrebovaním maziva použitého na vodidlách. Návšteva diagnostickej stanice môže veľa povedať o stave bŕzd, čo vám umožní vyskúšať účinnosť jednotlivých bŕzd na každej náprave.
Overenie stavu motora a jeho príslušenstva
15 rokov prevádzky zvyčajne zanecháva značné stopy na stave motora a jeho príslušenstva.
Počítačová diagnostika
Preto by malo byť štandardom pri kontrole pripojiť diagnostický počítač ku konektoru OBD vo vozidle a prečítať prípadné chyby a zamrznuté rámy. Najčastejšie nezrovnalosti sa týkajú hlavne nesprávneho zloženia zmesi vzduch-palivo .
Pozorovanie výfukových plynov
Môže to mať veľa dôvodov, ale predovšetkým je potrebné skontrolovať, či auto pri zrýchľovaní negeneruje z výfukového potrubia veľké množstvo tmavého dymu. Takýto príznak by naznačoval poškodenie vstrekovačov alebo turbodúchadla . Tieto komponenty majú životnosť 100 - 200 tisíc. km. Vidlice sú veľké, pretože rozsah rozsahu je významne ovplyvnený spôsobom používania vozidla a starostlivosťou o pravidelný servis.
Viac sa o ňom dozviete v príručke: Čo znamenajú farby výfukového dymu a ako musíte reagovať?
Test pohonnej jednotky
Ak nás zaujíma stav samotnej pohonnej jednotky, bude dobré skontrolovať kompresiu valca a vykonať tzv. olejová skúška . Takýto test odpovie na otázku, či je motor správne utesnený, a teda - či funguje efektívne. V prípade nižšieho tlaku na jednom z valcov je tiež možné overiť, či je problém v hornej alebo dolnej časti motora.